אחד המקומות שתמצאו בהם רגעים מרתקים הם ישיבות השיווק. כאן תוכלו לפגוש את מיטב המוחות מתכנסים, מנתחים ומפרשים את המצב. לא פעם אני מוצא את עצמי מסתכל מהצד על התפתחות תהליך קבלת ההחלטות השיווקיות ומנסה להבין את נפלאות הלמידה הסובייקטיבית. אנשים שלמדו את אותם תכנים במנהל העסקים, עבדו באותו שוק צרכנים ופועלים בקרב אותה תרבות והנה כאשר מגיע רגע ההחלטה, הם חלוקים בדעותיהם .
עד לשלב השיווק, בעלי עסקים רואים את הדברים כפשוטים מאד. פיתוח המוצר לווה בהתלהבות גדולה של ניצחון. הם בטוחים שמוצר זה "יעשה קופה". סדר הפעולות של הצרכנים נראה להם כל כך פשוט עד שהוא מתחיל להלך קסם. יש להם תחושה ממכרת. הם רואים בעיני רוחם את הלקוחות רוכשים בחדווה את המוצר, "וכי אחד מעשרה לקוחות פוטנציאלים לא יקנה?" הם אומרים לעצמם בסיפוק. תשובת ליבם מפעימה אותם כל פעם מחדש ומעבירה בהם גלי רטט... הדרך לעושר מעולם לא נראתה קצרה כל כך.
מועצת "קוסמי" השיווק מתכנסת ומפתיעה. היא מנסה להוריד את הציפיות לקרקע, המועצה יודעת שהישגיה נמדדים ביחס ישיר לציפיות. ציפיות נמוכות מעניקות סיכוי גבוה להצלחות, עם ציפיות גבוהות קשה לפרוץ מחסומים, דבר שעלול להגדיל את סיכויי האכזבה. לרוב הם תמימי דעים והם מפגינים אחדות לאומית מדהימה... עד לרגע הפיתרון. עכשיו הקואליציה מתפרקת. הנחישות של האחד היא הספקנות של האחר. לרוב הם חלוקים בינם לבינם, לעיתים אחדים מהם יגדילו לעשות ואף יחלקו על עצמם.
ובכן, מהי באמת הדרך השיווקית הנכונה? והאם באמת יש דרך אחת?... בעודי מהרהר נזכרתי בסיפורו המפורסם של אלכסנדר קלנדרה
Science and Math Weekly 1964)).
מורה לפיזיקה זימן את חברו כבורר. הסיבה לכך היא תשובתו של התלמיד לשאלה "כיצד למדוד את גובהו של בנין גבוה מאד בעזרת ברומטר?" התלמיד ציין שיש מספר תשובות אך הוא בחר את התשובה הפשוטה הבאה: הוא יקשור חבל לברומטר ויוריד אותו מגג הבניין עד הקרקעית, לאחר שיסמן את סופו של החבל בקצה הבניין הוא ימשוך את החבל, ימדוד את אורכו וכך הוא ידע.
החבר הבין את התחכמותו של התלמיד, מצד אחד התשובה היא נכונה, ציון מרבי עליה לא יהיה שגיאה, אך מצד שני תשובתו אינה מפגינה בקיאות בחומר הנלמד ולא תשקף את רמת הידע. לאחר התייעצות מחליטים השניים לתת לתלמיד אפשרות להציג את תשובותיו הנוספות. התלמיד מתמהמה מעט ומשיב שמבחינה פיסיקלית ניתן למדוד בכמה אופנים אך יש דרך אחרת פשוטה אף יותר.
דרך אחת היא לזרוק את הברומטר מראש הבניין ולמדוד עם סטופר את זמן הנפילה עד ההתנפצות, עפ"י נוסחא בסיסית (המבינים מבינים) ניתן לדעת את המרחק שהוא גובה הבניין. אופציה נוספת להשתמש בה כמטוטלת בראש הבניין ובקומת הקרקע ועפ"י ה-G השונה לבצע חישוב, אופציה שלישית לחשב עפ"י היטל השמש את צל הבניין ואת צל המטוטלת ולגלות באמצעות ערך משולש, רביעית, לבדוק את מספר פעמים שהמטוטלת נכנסת לאורכו של חדר המדרגות עד ראש הבניין ולחשב. המורה והבורר תמימי דעים - 100.
"לחשוב אחרת" אינה סיסמא. כשהגורם האנושי חותר לאיכות, הנאה ויעילות גבוהים יותר, לחשוב אחרת זה כורח המציאות. כשברצוננו להשיג בשיווק פתרונות שונים להשגת מטרה אחת או יותר, חשיבה אחרת היא האמצעי.
כמו בחיים, לעיתים הגישות הפשוטות הן המדויקות והמהירות ביותר, כפי שענה התלמיד המתחכם לשאלת מוריו: "...ומהי התשובה הפשוטה ביותר שעלתה בדעתך?", לאחר התמהמהות קלה השיב בחיוך: "אציע לשוער הבניין את הברומטר היוקרתי, ואבקש בתמורה מידע על גובהו."
עד לשלב השיווק, בעלי עסקים רואים את הדברים כפשוטים מאד. פיתוח המוצר לווה בהתלהבות גדולה של ניצחון. הם בטוחים שמוצר זה "יעשה קופה". סדר הפעולות של הצרכנים נראה להם כל כך פשוט עד שהוא מתחיל להלך קסם. יש להם תחושה ממכרת. הם רואים בעיני רוחם את הלקוחות רוכשים בחדווה את המוצר, "וכי אחד מעשרה לקוחות פוטנציאלים לא יקנה?" הם אומרים לעצמם בסיפוק. תשובת ליבם מפעימה אותם כל פעם מחדש ומעבירה בהם גלי רטט... הדרך לעושר מעולם לא נראתה קצרה כל כך.
מועצת "קוסמי" השיווק מתכנסת ומפתיעה. היא מנסה להוריד את הציפיות לקרקע, המועצה יודעת שהישגיה נמדדים ביחס ישיר לציפיות. ציפיות נמוכות מעניקות סיכוי גבוה להצלחות, עם ציפיות גבוהות קשה לפרוץ מחסומים, דבר שעלול להגדיל את סיכויי האכזבה. לרוב הם תמימי דעים והם מפגינים אחדות לאומית מדהימה... עד לרגע הפיתרון. עכשיו הקואליציה מתפרקת. הנחישות של האחד היא הספקנות של האחר. לרוב הם חלוקים בינם לבינם, לעיתים אחדים מהם יגדילו לעשות ואף יחלקו על עצמם.
ובכן, מהי באמת הדרך השיווקית הנכונה? והאם באמת יש דרך אחת?... בעודי מהרהר נזכרתי בסיפורו המפורסם של אלכסנדר קלנדרה
Science and Math Weekly 1964)).
מורה לפיזיקה זימן את חברו כבורר. הסיבה לכך היא תשובתו של התלמיד לשאלה "כיצד למדוד את גובהו של בנין גבוה מאד בעזרת ברומטר?" התלמיד ציין שיש מספר תשובות אך הוא בחר את התשובה הפשוטה הבאה: הוא יקשור חבל לברומטר ויוריד אותו מגג הבניין עד הקרקעית, לאחר שיסמן את סופו של החבל בקצה הבניין הוא ימשוך את החבל, ימדוד את אורכו וכך הוא ידע.
החבר הבין את התחכמותו של התלמיד, מצד אחד התשובה היא נכונה, ציון מרבי עליה לא יהיה שגיאה, אך מצד שני תשובתו אינה מפגינה בקיאות בחומר הנלמד ולא תשקף את רמת הידע. לאחר התייעצות מחליטים השניים לתת לתלמיד אפשרות להציג את תשובותיו הנוספות. התלמיד מתמהמה מעט ומשיב שמבחינה פיסיקלית ניתן למדוד בכמה אופנים אך יש דרך אחרת פשוטה אף יותר.
דרך אחת היא לזרוק את הברומטר מראש הבניין ולמדוד עם סטופר את זמן הנפילה עד ההתנפצות, עפ"י נוסחא בסיסית (המבינים מבינים) ניתן לדעת את המרחק שהוא גובה הבניין. אופציה נוספת להשתמש בה כמטוטלת בראש הבניין ובקומת הקרקע ועפ"י ה-G השונה לבצע חישוב, אופציה שלישית לחשב עפ"י היטל השמש את צל הבניין ואת צל המטוטלת ולגלות באמצעות ערך משולש, רביעית, לבדוק את מספר פעמים שהמטוטלת נכנסת לאורכו של חדר המדרגות עד ראש הבניין ולחשב. המורה והבורר תמימי דעים - 100.
"לחשוב אחרת" אינה סיסמא. כשהגורם האנושי חותר לאיכות, הנאה ויעילות גבוהים יותר, לחשוב אחרת זה כורח המציאות. כשברצוננו להשיג בשיווק פתרונות שונים להשגת מטרה אחת או יותר, חשיבה אחרת היא האמצעי.
כמו בחיים, לעיתים הגישות הפשוטות הן המדויקות והמהירות ביותר, כפי שענה התלמיד המתחכם לשאלת מוריו: "...ומהי התשובה הפשוטה ביותר שעלתה בדעתך?", לאחר התמהמהות קלה השיב בחיוך: "אציע לשוער הבניין את הברומטר היוקרתי, ואבקש בתמורה מידע על גובהו."
* דורון בטשי, מנכ"ל שביט הדרכה, מרצה בכיר במקצועות שיווק, מכירות ויזמות עסקית. המאמר לעיל הינו חוות דעת אישית והינו תמצית הדברים.
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il
http://www.shavitcom.co.il לתגובות : doron@shavitcom.co.il